Skip to main content

BUAH PALA

Buah pala (bahasa Inggeris: nutmeg) ialah satu genus tumbuhan tropika yang pokoknya malar hijau. Ia berasal dari Asia Tenggara dan Australasia. Buah pala penting untuk dijadikan sebagai rempah.
Buah pala sebenarnya ialah biji pokok ini, dan berbentuk seakan-akan telur dengan ukuran 20-30 milimeter panjang dan 15-18 milimeter lebar, sedangkan selaput biji palan ialah aril atau kulit bijinya yang berwarna merah dan kelihatan kering dan seakan-akan renda.
Spesies yang paling penting dari segi perdagangan ialah Pokok Pala Biasa atau Harum, Myristica fragrans, yang berasal daripada Kepulauan Banda di Indonesia; pokok ini juga didapati di Caribbean, khususnya di Grenada. Spesies yang lain termasuk Pokok Pala Papua, M. argentea, dari New Guinea, dan Pokok Pala Mumbai, M. malabarica, dari India; kedua-dua ini dipergunakan sebagai bahan lancung untuk produk-produk M. fragrans.

Pokok pala mempunyai ketinggian di antara 4-15 meter dan bersifat ‘unisek’, iaitu pokok hanya mengeluarkan bunga jantan atau betina sahaja. Oleh itu, pada kebiasaannya satu batang pokok jantan ditanam di antara 10 batang pokok betina. Namun ada sumber yang mengatakan bahawa terdapat pokok yang mengeluarkan kedua-dua bunga jantan dan betina. Tetapi ini jarang ditemui.
Bahagian perikarpnya, walaupun terlalu masam dan kelat untuk dimakan dalam keadaan segar, ia boleh diproses untuk dijadikan halwa, kandi dan jeruk pala. Manakala biji dan aril atau ‘mace’ boleh dikeringkan dan digunakan sebagai rempah. Rempah dari ‘mace’ ini digunakan dalam penyediaan berbagai jenis makanan terutamanya untuk memberi perisa pelbagai jenis sos dan kicap. Hasilan dari biji pala ini digunakan sebagai rempah, bahan perisa untuk masakan yang manis seperti kek dan masakan yang menggunakan susu.

Kedua-dua biji dan aril buah pala mengandungi minyak pala yang mempunyai perisa yang berbeza. Sejenis minyak yang bersifat tepu pada suhu bilik juga boleh dihasilkan daripada biji pala. Minyak ini digunakan sebagai minyak ubat sapu dan untuk pembuatan minyak wangi.


Comments

  1. Muhammad Iman Nashriq, berumur 2tahun mengidap penyakit lelah atau asma sejak berumur 5bulan. Adik ni berulang alik ke hospital sejak umur 5bulan sebanyak 3minggu sekali untuk buat rawatan sehinggalah dia berumur 2tahun. Tapi tetap tak nampak apa2 perubahan makin sembuh ke atau makin baik,tetap sama saja. Ibu cuba memberi rawatan tradisional lain tapi tak ada juga perubahan, keadaan anaknya masih sama. Beliau bersyukur sangat apabila bertemu jus ni daripada seorang kawan, Iman tak perlu lagi dah pergi hospital buat rawatan. Batuk2 biasa ada tapi yang ketaranya Iman dah tak ada semput-semput dan sesak nafas macam dulu lagi. Kalau dulu 3kali sebulan kena pergi sedut gas, sekarang tak perlu lagi. Alhamdulillah.
    ..........................................................................
    Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

    Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..😉

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay👇🏻
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    💐Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..🤲🏼


    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    😁kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Buah Pelaga

Assalamualaikum dan salam sejahtera, Buah pelaga antara rempah ratus paling tua di dunia. Buah pelaga juga dikenali dengan nama botaninya elettaria cardamomum. Ia merupakan tumbuhan semulajadi di timur dan berasal dari dalam hutan di selatan India. Ia tumbuh secara meliar. Kini, buah pelaga turut ditemui di Sri Lanka, Guatemala, Indo China dan Tanzania. Ðikenali juga dengan nama kapulaga (Indonesia), chhoti elachi (India), ts’ao-k ou (Cina), elam (Tamil), dan grawahn (Thai), buah pelaga memang banyak kegunaannya sejak daripada zaman dahulu. Orang Mesir kuno dikatakan telah mengunyah biji buah pelaga sebagai  pencuci gigi , manakala orang Greek dan Roman menggunakannya sebagai  minyak wangi . Orang Viking pula dikatakan telah berjumpa dengan buah pelaga ini kira-kira seribu tahun lalu di Constantinople, kemudian telah memperkenalkannya ke Scandinavia, tempat di mana buah pelaga kekal popular sehingga kini. Buah pelaga merupakan rempah yang kedua mahal selepas  saffron . Terdapat b

Mengenal Perbedaan Kayu Manis Ceylon dengan Jenis Kayu Manis yang Lain

Apakah anda sedang mencari tahu tentang salah satu rempah yang saat ini punya khasiat ajaib untuk kesehatan dan kecantikan? Jika jawabannya iya, maka kayu manis Ceylon adalah rempah yang anda cari. Jenis rempah beraroma khas nan harum ini tidak hanya enak saat dijadikan bahan masakan, sudah berabad-abad kayu ini membuktikan manfaatnya sebagai obat herbal yang mujarab untuk mengusir berbagi macam penyakit. Mungkin anda sudah mengetahui sedikit banyak mengenai manfaat apa saja yang ditawarkan kayu yang tumbuh di Asia ini. Masalahnya, tahukah anda bahwa kayu manis memiliki berbagai jenis. Masing-masing tentu memiliki khasiat berbeda. Ini berarti anda harus jeli dalam membeli kayu manis. Tidak boleh sembarang mengatakan “saya ingin membeli kayu manis.” Ada kemungkinan kayu manis ceylon yang anda maksudkan berbeda dengan yang diberikan oleh penjual. Untuk meminimalisir hal tersebut terjadi, akan sangat baik jika anda mengenal betul ciri-ciri kayu manis ceylon. Pengenalan yang dalam

Tahi Angin

Assalamualaikum dan selamat malam semua. Pada malam ini saya akan menyentuh mengenai topik herba tahi angin. Mesti anda semua pelik kan? Macam mana lah rupanya tahi angin ni? Kalau kebiasaannya kita selalu mendengar tentang tahi bintang...hehehe jangan salah faham ye sahabat sahabat di luar sana, Dia bukan spesis yang sama. Tumbuhan ini bukan akar, adalah nama tumbuhan yang bentuknya menyerupai akar. Bentuk yang unik menjadikan tumbuhan ini menjadi impian bagi pencinta taman dalam menghias rumah mereka. Ternyata bukan sahaja baik untuk digunakan sebagai tumbuhan hidup, ia juga boleh menjadi bahan herba semulajadi yang dapat mencegah dan mengatasi penyakit-penyakit di dalam tubuh anda. Maka apakah sebatian yang terkandung dalam akar ini? Akar angin mengandungi vitamin C, lycin, asid barbatin, asid usnetin, hidrat arang, asid barbotolat, asid unseat, dan banyak lagi. Setiap sebatian ini mempunyai sifat sendiri untuk badan anda. Sekiranya anda menggunakan akar ini sebagai ubat, tubuh anda