Skip to main content

Tahi Angin



Assalamualaikum dan selamat malam semua. Pada malam ini saya akan menyentuh mengenai topik herba tahi angin. Mesti anda semua pelik kan? Macam mana lah rupanya tahi angin ni? Kalau kebiasaannya kita selalu mendengar tentang tahi bintang...hehehe jangan salah faham ye sahabat sahabat di luar sana, Dia bukan spesis yang sama.

Tumbuhan ini bukan akar, adalah nama tumbuhan yang bentuknya menyerupai akar. Bentuk yang unik menjadikan tumbuhan ini menjadi impian bagi pencinta taman dalam menghias rumah mereka. Ternyata bukan sahaja baik untuk digunakan sebagai tumbuhan hidup, ia juga boleh menjadi bahan herba semulajadi yang dapat mencegah dan mengatasi penyakit-penyakit di dalam tubuh anda. Maka apakah sebatian yang terkandung dalam akar ini?

Akar angin mengandungi vitamin C, lycin, asid barbatin, asid usnetin, hidrat arang, asid barbotolat, asid unseat, dan banyak lagi. Setiap sebatian ini mempunyai sifat sendiri untuk badan anda. Sekiranya anda menggunakan akar ini sebagai ubat, tubuh anda akan lebih sihat dan tidak terdedah kepada penyakit. Tumbuhan ini sangat sesuai untuk anda yang mengalami masalah kesihatan, terutamanya dalam gangguan sistem pernafasan.

Faedah faedah akar angin ini?

1. Mengatasi bakteria dan kuman dalam badan

untuk mengatasi kuman dan bakteria yang melekat pada badan. Kandungan sebatian akan melawan serangan pelbagai kuman yang akan menyebabkan penyakit di dalam badan anda

2. Mencegah serangan virus

Keberkesanan akar angin yang berkesan untuk mengatasi serangan virus. Selain kuman dan bakteria, penyakit yang muncul di dalam badan sering disebabkan oleh virus yang mudah ditularkan. Anda boleh menggunakan akar ini untuk mengatasinya.

3. Baik untuk saluran kencing

Faedah akar angin boleh menjadi ramuan herba yang sihat untuk saluran kencing anda. Akar ini akan menjadikan saluran kencing anda bersih dan licin. Kesannya akan menjadikan tubuh anda tidak terdedah kepada jangkitan saluran kencing.

4. Mencegah batu ginjal

Keberkesanan akar angin yang berkesan untuk mencegah batu ginjal. Penyakit ini adalah jenis penyakit yang paling menyerang buah pinggang manusia. Buah pinggang anda juga akan lebih sihat dan berfungsi dengan lebih optimum.

5. Perubatan untuk jangkitan pernafasan

Manfaat akar angin sangat baik untuk merawat jangkitan yang menjejaskan saluran pernafasan. Ini perlu ditangani segera kerana jika tidak, pernafasan anda akan terganggu dan juga menyerang organ pernafasan anda.

6. Mengatasi sakit reumatik

Sakit reumatik boleh menyerang badan anda apabila anda merasa keletihan yang berlebihan. Untuk mengatasi ini, gunakan akar angin. Akar tumbuhan ini mampu menyegarkan semula badan anda dan juga meningkatkan stamina.

7. Mengubati cirit-birit

Mengatasi cirit-birit sekarang menggunakan angin akar. Akar ini mengandungi anti-bakteria yang sangat sesuai untuk menangani bakteria yang menyebabkan cirit-birit. Anda boleh mengambilnya sehingga gejala cirit-birit anda sembuh.

8. Mengatasi disentri

Mencegah disentri dari sekarang dengan akar angin. Ini akar yang sihat mengandungi sebatian yang sesuai untuk merawat disentri dan menghalangnya daripada kembali ke badan anda.

9. ubat TB

Siapa yang fikir jika akar angin juga berguna untuk merawat penyakit TB. Akar ini mempunyai sebatian aktif yang membantu mengurangkan tuberkulosis. Sudah tentu anda masih perlu berjumpa doktor dengan lebih lanjut.

10. Menyembuh bisul

Bisul adalah satu gejala penyakit kulit yang dicirikan oleh pembengkakan dan juga kesakitan apabila ditekan. Anda boleh merawat bisul dengan akar angin kerana akar ini dapat mempercepat penuaan bisul dengan lebih baik.

Cara merebusnya:-



10g tahi angin, 5 g pegaga dan 5g kulit kayu manis rebus sehingga mendidih. Minum semasa air masih panas suam dan minum 2x sehari

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Buah Pelaga

Assalamualaikum dan salam sejahtera, Buah pelaga antara rempah ratus paling tua di dunia. Buah pelaga juga dikenali dengan nama botaninya elettaria cardamomum. Ia merupakan tumbuhan semulajadi di timur dan berasal dari dalam hutan di selatan India. Ia tumbuh secara meliar. Kini, buah pelaga turut ditemui di Sri Lanka, Guatemala, Indo China dan Tanzania. Ðikenali juga dengan nama kapulaga (Indonesia), chhoti elachi (India), ts’ao-k ou (Cina), elam (Tamil), dan grawahn (Thai), buah pelaga memang banyak kegunaannya sejak daripada zaman dahulu. Orang Mesir kuno dikatakan telah mengunyah biji buah pelaga sebagai  pencuci gigi , manakala orang Greek dan Roman menggunakannya sebagai  minyak wangi . Orang Viking pula dikatakan telah berjumpa dengan buah pelaga ini kira-kira seribu tahun lalu di Constantinople, kemudian telah memperkenalkannya ke Scandinavia, tempat di mana buah pelaga kekal popular sehingga kini. Buah pelaga merupakan rempah yang kedua mahal selepas  saffron . Terdapat b

Mengenal Perbedaan Kayu Manis Ceylon dengan Jenis Kayu Manis yang Lain

Apakah anda sedang mencari tahu tentang salah satu rempah yang saat ini punya khasiat ajaib untuk kesehatan dan kecantikan? Jika jawabannya iya, maka kayu manis Ceylon adalah rempah yang anda cari. Jenis rempah beraroma khas nan harum ini tidak hanya enak saat dijadikan bahan masakan, sudah berabad-abad kayu ini membuktikan manfaatnya sebagai obat herbal yang mujarab untuk mengusir berbagi macam penyakit. Mungkin anda sudah mengetahui sedikit banyak mengenai manfaat apa saja yang ditawarkan kayu yang tumbuh di Asia ini. Masalahnya, tahukah anda bahwa kayu manis memiliki berbagai jenis. Masing-masing tentu memiliki khasiat berbeda. Ini berarti anda harus jeli dalam membeli kayu manis. Tidak boleh sembarang mengatakan “saya ingin membeli kayu manis.” Ada kemungkinan kayu manis ceylon yang anda maksudkan berbeda dengan yang diberikan oleh penjual. Untuk meminimalisir hal tersebut terjadi, akan sangat baik jika anda mengenal betul ciri-ciri kayu manis ceylon. Pengenalan yang dalam